Foldecykler praktisk på camping

Det er cool at komme kørende på sin avancerede foldecykel, stige af, folde cyklen sammen i et snuptag og stige om bord i bussen med den foldede cykel under armen. Men det er vigtigt, at du gør dine behov klart, før du køber. For skal foldecyklen være smart og fancy, eller er det mere væsentligt, at den er super til at køre langt.

– Der er tre ting, der er centrale, når du skal ud at købe en foldecykel. Nemlig køreegenskaber, foldet størrelse og foldbarhed. Som joker er der ”funny factoren”, der siger noget om, hvordan cyklen ser ud, og om den tiltrækker sig opmærksomhed, siger konsulent Allan Carstensen, Dansk Cyklistforbund.

Faktisk er der opstået en hel subkultur, hvor det er blevet smart med en foldecykel. En subkultur, der ligesom f.eks. interessen for Harry Potter er båret af internettet. – Men hos campingfolket handler det selvfølgelig også om det praktiske, hvor det bl.a. betyder en del, hvor stor cyklen er, når den er foldet sammen. Men ellers er der de samme behov og ønsker hos campingfolket, som hos alle andre, siger Allan Carstensen.

Cykler der foldes i et snuptag

En foldecykel er generelt dyrere end en almindelig cykel. Og det er ikke så mærkeligt. Foldecyklen har specielle funktioner, der hele tiden bliver udviklet. Der arbejdes f.eks. meget på, at cyklen skal være så let at folde ud og ind som muligt. Der er da også allerede foldecykler, der i et snuptag kan foldes sammen på tre sekunder. Men det koster at udvikle, samtidig med at markedet er begrænset til få kunder. – Og det gør det dyrt. Hvis vi tager en almindelig cykel, der koster 4.000 kr., og omsætter det til en foldecykel af tilsvarende kvalitet, vil den koste 7.000 kr. Ind imellem har Bilka, Aldi eller en af de andre supermarkedskæder tilbud på foldecykler til priser helt ned til 1.000 kr. Og vil man ikke andet end lige køre til købmanden, så er det ok med discount. Det er ganske ligesom, hvis man vil have en blender, der blot lige kan blende. Jamen, så er det ok med en billig blender, fortsætter Allan Carstensen.

Foldecykel som håndbagage

Det smarte ved mange af foldecyklerne er, at de kan transporteres som håndbagage i alle transportmidler, hvilket betyder en utrolig fleksibel transport, når cyklerne kan tages med i bussen eller S-toget. De to foldecykler, Dahon Curve d3 og Brompton M3L er sammenfoldet så små, at de kan gå som håndbagage. – Men vi råder folk til at putte overtræk over foldecyklerne, også selv om de er små. Så ligner det blot tasker, og der bliver ikke vrøvl – heller ikke fra emsige kontrollører, siger Allan Carstensen. Vær opmærksom på at både kort akselafstand og små hjul giver en livlig cykel. Hvis en cykel har begge dele, så bliver den for urolig, og så er det ikke sjovt. Hvorimod det kan være sjovt og udfordrende, hvis cyklen f.eks. blot har små hjul.

Gå på YouTube

Som udgangspunkt passer foldecykler alle, fordi der er mulighed for at indstille dem. F.eks. er anbefalet brugerhøjde til Dahon Curve d3 mellem 137 cm og 188 cm, mens der ikke er så stort et spænd, når det f.eks. gælder Dahon Jack. Her er den på mellem 167 cm og 185 cm. Men før du beslutter dig for at købe en foldecykel, skal den afprøves. Så du skal både ud at cykle og også folde cyklen ud og folde den sammen igen. Tjek ligeledes om cyklen passer i målene, hvad enten den foldede cykel skal stuves ned i bagagerummet eller ind i campingvognen. – Gå også ind på YouTube, før du køber. Her er masser af foldbarhedsdemonstrationer på de forskellige foldecykler, siger konsulent Allan Carstensen, Dansk Cyklistforbund.